“Şcoala spatelui”- sfaturi pentru un spate fără dureri
Anima

Discopatia lombară şi forma ei mai avansată, hernia de disc în diverse grade, este o boală tot mai frecventă şi afectează din ce în ce mai mult tineri. Lipsa exerciţiilor fizice care să asigure un tonus muscular adecvat, obezitatea, poziţia îndelungată în faţa calculatorului sau la birou, sau din contra  ridicarea excesivă de greutăţi sunt doar caţiva factori care contribuie la această creştere a problemelor coloanei lombare.


Discopatia lombară şi forma ei mai avansată, hernia de disc în diverse grade, este o boală tot mai frecventă şi afectează din ce în ce mai mult tineri. Lipsa exerciţiilor fizice care să asigure un tonus muscular adecvat, obezitatea, poziţia îndelungată în faţa calculatorului sau la birou, sau din contra  ridicarea excesivă de greutăţi sunt doar caţiva factori care contribuie la această creştere a problemelor coloanei lombare.

Ce se poate face ca să prevenim sau să ameliorăm afecţiunea discală atunci când ea a apărut, sau să evităm recidivele:

- Trebuie evitate pe cât posibil condiţiile stresante. Se va evita frigul şi umezeala.

- Persoanele supraponderale şi obeze vor trebui să scadă în greutate.

- Greutatea maximă a obiectelor pe care le ridicaţi şi căraţi să nu depăsească 5 Kg.

- Căratul obiectelor se va face cu ambele mâini pentru a nu genera scolioze.

- Ridicarea obiectelor se va face indoind (flectând) coapsele şi genunchii, pentru ca spatele (şi anume coloana vertebrală lombară ) să rămână în poziţie cât mai dreaptă.

- Se vor evita mişcările de răsucire a trunchiului.

- Ridicarea din pat se va face din stând pe lateral, cu genunchii îndoiţi (flectaţi), ca un tot, cu sprijin pe mână.

- Poziţia şezândă este cea mai solicitantă pentru coloana lombară. De aceea se recomandă la fiecare 30 - 45 minute să se facă pauze de ortostatism, mers prin cameră, întinderi. Se recomandă de asemenea folosirea de scaune ergonomice.

- Tocurile să nu depăşească 4 cm înălţime. Dacă sunteţi supraponderal sau dacă persistă durerea, tocurile se contraindică. Talpa încălţărilor ar trebui să fie cât mai moale.

- Când se stă mult timp la birou se sprijină talpile pe un scaunel. Spatele trebuie se fie în permanenţă drept.

- Poziţia picior peste picior este de evitat sau nu se menţine mai mult de 10-15 min.

- Şoferii vor apropia scaunul de volan, spatele va trebui să fie drept.

- Se va dormi pe saltea cât mai tare sau cu scândura sub saltea.

- Persoanele cu musculatură abdominală slabă necesită gimnastică medicală pentru tonifiere şi purtarea de lombostat (un brâu medicinal) în timpul unei suprasolicitări fizice. Împingerea de greutăţi se va face cu braţele orizontale la nivelul umerilor şi trunchiul drept.

- Se va evita efortul fizic la persoanele neantrenate fără o încălzire prealabilă.

- Dacă există inegalitate de membre inferioare, aceasta se corectează cu orteză (talonet) sau încălţăminte cu  ortopedică.

- Urcarea/ coborârea scărilor se face cu prudenţă, fără mişcări de răsucire a spatelui.

- Pozitia cea mai relaxantă pentru coloana vertebrală este cea întinsă pe lateral. Este şi poziţia recomandată pentru odihna nocturnă.

 Aceste sfaturi ar trebui aplicate în mod curent de orice adult, în asociere cu exerciţii periodice şi mişcare de minim 15 minute pe zi. În sarcină este necesară o atenţie deosebită asupra coloanei lombare şi aplicarea sistematică a acestor măsuri.

Dr. Cristina Pirciu, medic specialist medicină de familie,

Clinicile Anima - Clinica Anima Delfinului

Știri
24-11-2016
Cresterea si dezvoltarea la copii  >>>


12-11-2015
Te dor articulatiile?  >>>


30-09-2015
Sedinte de Comunicare Relationala in Anima Promenada  >>>


seatbelt