Alimentaţia gravidei
Anima

Creşterea în greutate în cursul sarcinii este în mod normal de 12kg +/- 3kg.  Creşterile în greutate sub sau peste aceste valori s-au dovenit a avea un răsunet nefavorabil asupra organismului matern dar şi asupra fătului. În realizarea acestui spor ponderal optim în gestaţie, un rol important revine consultaţiei prenatale şi stabilirii unui regim alimentar specific sarcinii



Aportul caloric

Se suplimentează aportul cu 300 kcal pe zi, asigurându-se aproximativ 2400 kcal/zi.

Repartizarea aportului caloric se face astfel:

- proteine 80-100 g/zi
- glucide 350-375 g/zi
- lipide 50-60 g/zi

Recomandările de regim alimentar se fac în funcţie de vârsta femeii, de ocupaţia sa, modul de viaţă, dar mai ales în funcţie de greutatea de dinainte de sarcină (aport caloric mai mare la subponderale şi mai mic la supraponderale).  Mesele vor fi reduse cantitativ, dar mai dese (4-5 mese şi gustări pe zi).

Proteinele

Se creşte aportul de la 1g/kg corp/zi la 1,5g/kg corp/zi. Marea parte a acestor proteine trebuie să fie de origine animală (carne, ouă, lapte, brânzeturi) şi doar o mică parte vegetală. Astfel, trebuie asigurat un consum de 1 l de lapte pe zi sau echivalentul în lactate (iaurt, brânzeturi) pentru acoperirea necesarului de calciu.

 Glucidele

Se recomandă ca minim jumătate din acestea să provină din fructe şi legume, restul fiind acoperite de produse din cereale integrale.

 Lipidele

Jumătate e recomandat să provină din produse de origine animală (unt, grăsime din carne, brânzeturi) şi restul din produse vegetale (uleiuri).

 Minerale

Sodiu nu se restricţionează în sarcină consumul de sare, ci doar se consumă cu moderaţie. Sarea trebuie să fie iodată.
Fierul necesarul fiind crescut în sarcină, pe lângă aportul din alimentaţie (ouă, carne roşie, legume), se suplimentează profilactic şi sub formă de tablete, în partea a doua a sarcinii.
Calciu necesarul este crescut în sarcină şi de aceea se recomandă un aport de 1000 mg calciu zilnic. Această cantitate poate fi obţinută din lactate (1 l lapte) sau brânzeturi. Uneori se recomandă supliment în ultima parte a sarcinii, împreună cu vitamina D.

Vitaminele

O dietă echilibrată şi completă în fructe, legume, cereale integrale va acoperi necesarul de vitamine.

Lichidele

Se va avea în vedere o hidratare corespunzătoare, printr-un aport de minim 2 l de lichide, evitându-se băuturile cofeinizate, acidulate, excesiv de dulci. Dieta optimă pentru gravida normoponderală înainte de sarcina va cuprinde:

- carne (vita, porc, peste, pui) 100g/zi
- lapte 1000ml
- brânzeturi 100g
- ouă 1 buc
- legume (4-5 tipuri)  400g
- fructe (2-3 tipuri) 200-300g
- lichide minim 2 l
 
De preferat e ca alimentele să fie preparate cât mai simplu (evitându-se prăjirea şi fierberea îndelungată), să fie procurate proaspete şi din locuri sigure. Se contraindică ferm consumul de băuturi alcoolice, fumatul şi consumul de droguri.

 

Dr. Cristina Pirciu, medic specialist medicină de familie

Clinicile Anima - Anima Delfinului

Știri
24-11-2016
Cresterea si dezvoltarea la copii  >>>


12-11-2015
Te dor articulatiile?  >>>


30-09-2015
Sedinte de Comunicare Relationala in Anima Promenada  >>>


seatbelt