Insomnia
Anima

Chiar dacă insomnia este mai frecventă la femei şi la vârstnici, fiecare dintre noi ne-am confruntat  la un moment dat cu această problemă. Nevoia de somn este diferită, sunt persoane care funcţionează bine chiar dacă dorm doar 4 ore şi sunt persoane care au nevoie de 7-8 ore de somn.


 Chiar dacă insomnia este mai frecventă la femei şi la vârstnici, fiecare dintre noi ne-am confruntat  la un moment dat cu această problemă. Nevoia de somn este diferită, sunt persoane care funcţionează bine chiar dacă dorm doar 4 ore şi sunt persoane care au nevoie de 7-8 ore de somn.

Pentru rezolvarea problemei trebuie lămurite câteva aspecte:

  • sunt dificultăţi la adormire
  • sunt dificultaţi în a menţine somnul sau se trezeşte foarte devreme
  • de când au apărut problemele şi în ce context
  • tulburările somnului afectează activităţile cotidiene
  • asocierea altor manifestări: spasme ale membrelor, coşmaruri, trezirea frecventă

   Cauzele mai des întâlnite sunt:

  • afecţiunile psihiatrice – stres, depresie, anxietate, demenţă
  • dispneea în somn, durere, obezitatea, nicturie
  • lucrul în schimburi sau schimbarea fusului orar
  • zgomote exterioare, sforăitul partenerului, modificări ale temperaturii ( prea cald sau prea frig)
  • activităţi captivante care ţin creerul în alertă şi întârzie somnul (cititul sau urmărirea unui film interesant)
  • consumul de alcool înainte de culcare sau a unor băuturi care conţin cafeină – cafea, ceai negru
  • abuzul de medicamente pentru dormit
  • insomnia de duminică seara când, după un week-end relaxant, ne gândim stresaţi la săptămâna ce va urma
  • consumul drogurilor psihoactive

     Pentru cei care se confruntă cu această problemă ar trebui să respecte câteva reguli:

  • să-şi organizeze programul de somn cu fixarea unei ore de trezire în fiecare zi
  • să meargă la culcare doar când vine somnul, nu să se chinuie să adoarmă
  • să evite somnul prelungit în timpul zilei
  • să-şi asigure un confort în dormitor – un pat confortabil, linişte
  • să se evite consumul de cafea,  ceai negru, alcool, alte stimulante sau mesele copioase înainte de a adormi
  • un stil de viaţă mai echilibrat, practicarea cu regularitate a unui sport pot ajuta pe termen lung

În  condiţiile în care tulburările de somn afectează în continuare viaţa  pacientului trebuie luat în calcul şi tratamentul cu medicamente hipnotice, care se poate recomanda pe termen scurt, în cazul evenimentelor stresante, sau pe termen mai lung, situaţie în care trebuie să respectăm nişte principii:

  • pacientul să fie informat cu privire la riscurile de dependenţă, efecte secundare
  • e de recomandat ca tratamentul iniţial să fie recomandat pe o perioada scurtă şi cu supravegherea  pacientului
  • controlul periodic al pacientului cu tratament pe termen lung pentru identificarea cauzelor care întreţin insomnia
  • reducerea dozei de medicament să se facă sub stricta supraveghere medicală

    Având în vedere că nu există un medicament ideal, sunt de luat în calcul psihoterapia, acupunctura, tratamentul homeopat, fitoterapie, terapia prin muzică.

 Dr. Valentina Aniţei, medic specialist medicină de familie, Anima Delfinului

Știri
24-11-2016
Cresterea si dezvoltarea la copii  >>>


12-11-2015
Te dor articulatiile?  >>>


30-09-2015
Sedinte de Comunicare Relationala in Anima Promenada  >>>


seatbelt