Atacul de panică
Anima Atacul de panică este un acces brusc de frică intensă sau anxietate acompaniat de simptome somatice şi psihice. Printre simptomele somatice cel mai des manifestate amintim palpitaţiile, ameţelile, transpiraţiile abundente, senzaţia de sufocare, tremur, respiraţie dificilă, musculatură încordată, etc.


Atacul de panică este un acces brusc de frică intensă sau anxietate acompaniat de simptome somatice şi psihice. Printre simptomele somatice cel mai des manifestate amintim palpitaţiile, ameţelile, transpiraţiile abundente, senzaţia de sufocare, tremur, respiraţie dificilă, musculatură încordată, etc. Dintre simptomele psihice teama de moarte ocupă primul loc urmată de frica unui infarct, teama că va leşina, că va face un atac cerebral. Cei mai mulţi specialişti estimează durata atacului de panică ca fiind cuprinsă între 5 şi 20 de minute şi că ar putea fi cauzat de împrejurări stresante: (stare afectivă caracterizată prin nelinişte psihomotorie, teamă nedesluşită, fără obiect) care cauzează simptome îngrijorătoare, cu bătăi accentuate ale inimii, dificultatea respiraţiei, sentimente de pierdere a controlului sau de moarte iminentă dar care nu ameninţă viaţa deoarece, organismul are un sistem de răspuns la frică, care pregăteşte individul pentru a face faţă unei situaţii sau pentru a se feri de pericol.

Atacul de panică survine atunci când acest sistem reacţionează exagerat sau când nu este necesar. În timpul atacului de panică, sistemul nervos reacţionează ca atunci când se are de a face cu o situaţie ameninţătoare de viaţă. Acest răspuns cauzează simptome fizice şi sentimente îngrijorătoare. Tulburările privitoare la panică se diagnostichează doar când persoana are multiple atacuri şi persistă frica de a avea în orice moment altul, încercând să evite toate locurile unde s-au declanşat celelalte. Este posibil ca o persoană să trăiască atacuri de panică relativ sporadice fără să dezvolte o tulburare faţă de panică, atunci diagnosticul îndreptându-se categoric spre tulburări de anxietate cu atacuri de panică. Fobia socială sau claustrofobia şi anxietatea generalizată în special sunt „părinţii” atacului de panică de cele mai multe ori. În cadrul atacurilor de panică persoana va interpreta unele simptome în sensul de catastrofe iminente (pulsul neregulat va fi interpretat ca un atac de cord, dificultatea de concentrare va fi interpretată ca formă de nebunie, iar ameţelile ca prezenţa morţii sau a leşinului).

Indicat  şi liniştitor pentru suferinzi ar fi ca să aibă efectuate recent un set de analize, un control EKG făcut pentru a elimina uşor teama unui atac de inimă, la fel şi un control neurologic. Evident aceste investigaţii sunt de multe ori costisitoare, dar contribuie enorm la liniştirea pacientului. Cauza exactă a apariţiei atacului de panică nu este cunoscută, dar dezechilibrul între neurotransmiţători (substanţe chimice ale creierului) pot fi un factor declanşator.

Este util, în timpul atacului de panică, ca acea persoană să poată apela la cineva de încredere, iar aceasta să fie raţională, echidistantă, blândă şi înţelegătoare (fără a se implica emoţional în trăirile suferindului) şi să îi distragă acestuia atenţia de la propria-i trăire prin cascade de întrebări total în afara sferei psihicului, spunându-i cele mai noi ştiri (aparent fără importanţă), scopul fiind concentrarea pe altceva decât pe trăirile atacului de panică. Este absolut necesar ca persoana solicitată pentru companie să nu schiţeze nici cel mai mic gest de îngrijorare faţă de trăirile individului, astfel ajutându-l să revină la realitate şi să scadă intensitatea atacului. Indicat ar mai fi ca subiectul să părăsească imediat locul (dacă poate) să iasă în public sau să facă orice altceva pentru a nu se mai gândi la ce se poate întâmpla. Lupta cu atacul de panică este practic imposibilă (sunt unele indicaţii să rămâi în starea respectivă, astfel fiind mult mai uşor pe viitor) deoarece nu se poate gândi limpede pentru că partea raţională a creierului este inhibată (o zonă a creierului, destinată tehnicilor de supravieţuire a preluat complet controlul).

Metoda cea mai simplă şi la îndemâna oricui este ţinerea respiraţiei – lucru ce împiedică eliminarea bioxidului de carbon, reechilibrând schimbul de gaze. Exerciţiul propriuzis de respiraţie: inspir în doi timpi, expir în patru. Unu, doi – inspir, patru, trei, doi, unu – expir prelung după fiecare cifră. În timpul atacului de panică se întâmplă mai multe lucruri – organismul ignoră obiectivele generale şi se axează pe supravieţuirea pe termen scurt. Presiunea sângelui creşte datorită plusului, respiraţia devine frecventă – pentru a pregăti corpul pentru un efort deosebit, picioarele încep să tremure – parcă aşteaptă startul pentru fugă, braţele sunt încordate – gata de luptă, palmele transpiră etc.Toate aceste senzatii alimenteaza de fapt  tot ce se întâmplă în mintea subiectului şi amplifică şi mai mult teama.

Atacurile de panică pot fi determinate de: ingestia unei cantităţi mari de alcool sau întreruperea bruscă a consumului de alcool; de ingestia unor cantităţi mari de băuturi cofeinizate; de fumatul excesiv (creşte mult cantitatea de nicotină din sânge); de folosirea unor medicamente (ca cele pentru tratamentul astmului şi bolilor de inimă) sau întreruperea bruscă a unui tratament medicamentos (pentru anxietate şi insomnie); de  consumul drogurilor; de un nivel mare al stresului timp îndelungat (stres cronic) etc.

Diagnosticarea panicii ca istoric o poate face numai un specialist care va recomanda fie tratament medicamentos, fie tratament psihoterapeutic- ( terapia cognitiv-comportamentală, hipnoza, etc). Exista şi situaţii în care o persoană poate să aibă atacuri de panică unul după altul pe o perioadă mai lungă de timp şi să pară un atac continuu. Dacă simptomele sunt continue şi nu dispar într-o oră există posibilitatea să nu fie un atac de panică şi atunci trebuie consultat imediat medicul specialist.

Luminita Păun, Psiholog, Anima Victoriei

Știri
24-11-2016
Cresterea si dezvoltarea la copii  >>>


12-11-2015
Te dor articulatiile?  >>>


30-09-2015
Sedinte de Comunicare Relationala in Anima Promenada  >>>


seatbelt