Pericolul Dulce
Anima

De cate ori nu ai trait senzatia de sfarseala pe care ti-o da nivelul scazut al glicemiei? Si de cate ori nu ai “remediat” problema cu o ciocolata, o prajitura sau orice altceva contine o cantitate apreciabila de zahar?




Vrei o programare la Dr. Gherman Adriana?

Suna la Call Center Anima: 021. 9838

Desi pe moment ai impresia ca te energizeaza, la scurt timp dupa ce ii trece efectul o sa mai ai nevoie de o doza si inca una si tot asa.

Are exact acelasi efect ca si un drog, lucru demonstrat de cercetatori.

Studiile efectuate pe soareci au aratat ca la specimenele care au consumat zahar in exces, au manifestat simptome similar celor care se confrunta cu privarea de droguri.

Nutritionistii avertizeaza ca un consum ridicat de zahar la varste fragede este foarte daunator.

„Aportul de produse zaharoase favorizeaza ingrasarea. Copilul incepe sa aiba probleme de statica, i se modifica osatura, scheletul i se stramba. Coloana vertebrala da in scolioza, picioarele in x, oasele devin fragile. Apar hipertensiunea, problemele de colesterol si, in final, diabetul” - dr. Monica Marazan, specialist in diabetologie pediatrica.

Medicul susține ca, daca parinții ar controla aportul de zahar al copiilor, lucrurile nu ar sta atat de grav. Dieta copilului ar fi mult mai echilibrata cu doua linguri de cereale intr-o cana cu lapte la micul dejun si doar o prajitura pe saptamana.

Insa nu multi parinți cunosc acest aspect. Intr-o dieta echilibrata, jumatate din aportul zilnic de energie al copilului trebuie sa provina din glucide, care sunt cea mai importanta sursa de energie a organismului.

Zaharul este o glucida simpla. Glucidele - binecunoscutii carbohidrati, sunt substante alcatuite din atomi de carbon, hidrogen si oxigen. Este important sa intelegem ce sunt glucidele, de cate tipuri sunt si care este rolul lor in organism.

Cu exceptia laptelui mamiferelor, care contine lactoza, produsele animale sunt lipsite de glucide. In schimb le gasesti in zarzavaturi, fructe, cereale, cartofi si legume – precum mazare, fasole, orez, cereal integrale dar si paine, ce contin tipuri diferite de glucide, precum: 

Glucidele simple

Monozaharidele si dizaharidele, reprezinta glucide alcatuite din una sau doua molecule de zaharuri simple precum glucoza, fructoza si zaharoza. Acestea se absorb imediat deoarece nu necesita o digestie prealabila, ducand la o crestere brusca a nivelului glicemiei.

Dizaharidele precum zaharul si mierea se absorb in sange si inunda organismul cu glucoza ce duce la o crestere a glicemie. Aceasta declanseaza o secretie masiva de insulina care face ca glucoza sa fie depozitata sub forma de grasime si glicogen.

Posibilitatea depozitarii glicogenului in ficat si celulele musculare este limitata la aproximativ 1,5 kg. In momentul in care “rezervorul” de glicogen este umplut, restul de glucoza se transforma in grasime, posibilitatile de depozitare pentru grasime fiind aparent nelimitate. Ca si regula generala trebuie evitat tot ce contine ingrediente procesate. In urma procesarii sunt eliminate fibre si substante nutritive esentiale. 

Glucidele complexe

Sunt alcatuite din zeci, sute sau mii de molecule de glucoza de diferite tipuri  care, pentru a putea fi absorbite, necesita sa fie desfacute in moleculele lor constituent. Prin acest proces se asigura o eliberare treptata a monozaharidelor si impiedica aparitia hiperglicemiei si secretiei excesive de insulina.

Amidonul din cereale nerafinate, legume, zarzavaturi sunt exemple de carbohidrati complecsi, astfel se pot consuma alimente precum orezul brun si pastele integrale – acestea contin fibre.

Fructele sunt carbohidrați simpli insa fibrele pe care le conțin modifica modul in care organismul proceseaza zaharul si incetinesc asimilarea lui, semanand tot mai mult ca modalitate de acțiune cu glucidele complexe.

Un alt argument in favoarea fructelor este ca pentru a consuma 100-110 g de zahar sub forma naturala trebuie sa mananci o cantitate foarte mare de fructe precum un kilogram de mere. Pe cand zaharul rafinat poate fi consumat in cantitati mari fara ca acest lucru sa se constientizeze. De exemplu, un pahar de suc contine aproximativ 10 lingurite de zahar, o felie de tort poate contine de asemenea 10-12 lingurite de zahar. Asta inseamna aproximativ jumatate de kilogram de mere.

Fibrele alimentare

Sunt tot glucide – polizaharide, ce nu pot fi digerate si absorbite in mod complet. Ele mai sunt cunoscute si sub denumirea de “substante de balast”. Acestea sunt absolut necesare pentru transportul si absorbtia substantelor nutritive din tubul digestiv.

Ce trebuie sa stii despre zahar:

* Furnizeaza doar calorii goale deoarece nu contine vitamine, minerale, fibre sau alte substante utile organismului tau

* Scade capacitatea leucocitelor de a ucide microbii – La o glicemie normala, intre 60 si 100 mg/dl, celulele sistemului imunitar sunt foarte active. Odata cu cresterea glicemiei, leucocitele isi modifica forma, devenind mai lenese si reactionand mai incet, nemaifiind capabile sa distruga acelasi numar de bacterii.

Daca pe stomacul gol si cu o glicemie normala un leucocit poate distruge 14 bacterii, dupa o masa continand 20 de lingurite de zahar (2 felii de tort sau 2-3 pahare de bauturi indulcite), un leucocit reuseste sa distruga o singura bacterie.

* Are o actiune acidifianta deoarece din metabolismul lui iau nastere produsi acizi, pentru a caror neutralizare organismul scoate calciul din oase si din dinti. Prin urmare, zaharul favorizeaza osteoporoza si slabirea danturii

* Secatuieste organismul de vitamina B. Pentru a putea fi utilizata si pentru a produce energie, odata ajunsa in celule glucoza are envoie de vitamine din grupul B. Asadar consumul de zahar rafinat pune organismul in situatia de a folosi propriile rezerve de vitamina B. 

Deficienta de vitamine din grupul B are ca efecte palpitatii, oboseala cronica, anxietate, paranoia, insomnie, pofta de zahar.

* Induce hipoglicemia. Dupa o doza apreciabila de zahar se instaleaza o hipersecretie de insulina care scade glicemia sub valorile normale – hipoglicemie. Aceasta duce la o hranire insuficienta a creierului insotita de senzatia de oboseala, lipsa de concentrare, scaderea atentiei si a vitezei reflexelor. 

Si ce faci cand simti ca ti-a scazut glicemia foarte mult? Administrezi o noua doza de zahar si cercul vicios continua.

* Creste aciditatea gastric, lucru cunoscut de cei cu ulcer 

* Poate accentua acneea

 

   

Dr. Gherman Adriana
Medicina de Familie
Clinica Anima Victoriei

 

Vrei o programare la Dr. Gherman Adriana?
Suna la Call Center Anima: 021. 9838

Știri
24-11-2016
Cresterea si dezvoltarea la copii  >>>


12-11-2015
Te dor articulatiile?  >>>


30-09-2015
Sedinte de Comunicare Relationala in Anima Promenada  >>>


seatbelt